Update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Knulst - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Knulst - WaarBenJij.nu

Update

Door: Willemijn Knulst

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

22 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Jaja, weer een update. Na een week zonder internet gezeten te hebben, is het weer tijd voor een nieuwe blog. Wat een rust zeg, maar ook wel een gemis. Toch fijn om dan weer even te contacten met het thuisfront.
Allereerst weer bedankt voor de geweldige post en de pakketjes die ik ontvangen heb. Zelfs een ‘Sintoverlevingspakket’ van Bakker Docter is binnengekomen – heerlijk die pepernoten, speculaas en chocola!:) Ik kan wel zeggen dat ik daar nog nooit zo van genoten heb.

Qua weer hebben we hier verschillende uitersten meegemaakt. Afgelopen weekend heeft het hier ontzettend geregend. De wegen stroomden over, het kwam met bakken uit de lucht. Terwijl wij in onze Goeie-Hoop-car gauw naar huis reden, stonden er overal gammele karretjes stil in het water langs en midden op de weg. Van anderen hoorden we dat een paar kilometer verderop in Somerset West enorme overstromingen zijn geweest; in 2 uur tijd is daar 22 cm water gevallen! Twee ziekenhuizen moesten geëvacueerd worden, doden gevallen en veel huizen/bedrijven die grote schade hebben opgelopen. In Goeie Hoop hebben we gelukkig weinig schade gehad, het bleef bij het lekken in de gangen. De kunst voor ons is om dan ook alle kids binnen te vermaken. Dit gaat soms met wat ongelukken gepaard… Vanaf zondagmiddag was het weer stralend weer en het is nu overdag al weer tegen de 30 graden. Reden genoeg om dankbaar te zijn!

De zomervakantie zit er ook aan te komen voor de kids hier. Op 6 december heeft iedereen hier voor minstens 4 weken holiday! Grote plannen zijn al gesmeed. We willen met verschillende groepen kinderen gaan kamperen. Ook dagjes weg zoals naar het strand, naar een speeltuin in de buurt, spel-activiteiten op het grasveld staan in de planning. Genoeg om te organiseren dus. Ook voor kerst zijn we druk bezig. De eerste versieringen liggen al klaar. Afgelopen zondag zijn we met de oudste kinderen naar het Adventsfees in Stellenbosch geweest. Op een prachtige locatie aan de rand van Stellenbosch kwam ik toch echt in kerstsferen. Wat mooi om met zoveel mensen kerstliederen te zingen, te kijken naar verschillende uitvoeringen en te genieten van muziek en beeld. Toch blijft het bijzonder in hartje zomer!

Een aantal kinderen gaat ons verlaten tijdens de vakantie. 3 kids die nu al elk weekend naar hun moeder gaan, hopen waarschijnlijk na de vakantie voorgoed bij hun moeder te blijven. Ook een ander meisje hoopt in de vakantie bij haar auntie te gaan wonen. De 4 kinderen waar ik in mijn laatste blog over schreef zijn nog steeds hoopvol over het terugkeren naar hun moeder. Helaas hebben wij van de social worker gehoord dat het helemaal niet zo goed met moeder gaat en dat ze niet uitkijkt om haar 4 kinderen in huis te nemen. Het contact met haar en de social worker is slecht. Terugkeer naar huis is nog lang niet zeker…
Er zijn ook weer 2 nieuwe kinderen bijgekomen. L., meisje van 3 kwam aan toen ik werkte. Wat een lege en verdrietige blik in haar ogen. Ze onderging alles gedwee en liet zich door mij wassen en schoonboenen (dat was wel nodig!). De eerste dagen heeft ze niets geuit en keek ze emotieloos toe hoe de andere kids speelden. Het enige wat ze ’s avonds tijdens mijn slaapdienst tegen me zei was met een in- en intrieste blik in haar ogen: ‘Ek wil na my ma!’ Dat raakte me diep. Vanmorgen observeerde ik haar en het was prachtig om haar te zien lachen en haar ondeugendheid op te merken. Ze voelt zich meer en meer thuis bij Goede Hoop. Haar broer van 6 jaar heeft het daarentegen prima naar zijn zin en zie je genieten met andere kids. Op de baby-unit wordt ook weer een baby verwacht. Deze zit dan vol met 8 baba’s :) Drukte genoeg dus.

Met Hanke heb ik vorige week de moeder van J. en S. bezocht. J. was de dagen van tevoren al helemaal zenuwachtig en giechelend als we het erover hadden. Het weerzien met moeder was ontroerend. Geen woorden, alleen een dikke, dikke knuffel. Het huis zag er van de buitenkant goed uit en maakte deel uit van een ‘plaas’ (een soort erf van een aantal huizen wat met elkaar een soort gemeenschap vormt). Van binnen was het echt vreselijk vuil, donker, groezelig en zwart. Moeder is verstandelijk niet in staat om voor haar twee jongste kids te zorgen, vader is overleden. Al de buren kwamen kijken en begroeten de 2 kids. Wij werden als blanke dames natuurlijk grondig geïnspecteerd. Na de begroeting kwam er opeens een piepklein baby’tje tevoorschijn wat een klein neefje bleek te zijn, het kindje van hun oudste broer van 21. Dit moest natuurlijk even vastgehouden worden. Ook de grote broers moesten gezocht worden die te vinden waren in de appelboomgaard waar al de mensen van deze ‘plaas’ werkten.
Frustraties en teleurstelling waren er bij S., 14 jaar die nu bijna 2 jaar bij Goeie Hoop woont. Haar sociaal worker laat niks meer van zich horen en heeft bij het plaatsen van de kids bij Goeie hoop aangegeven dat het ‘holiday’ voor ze was. Logisch dat je daar nu wel achter bent dat dat niet het geval is. Ze wil graag weer thuis wonen. Als ik bedenk welke toekomst deze twee kids dan krijgen, is het zo uitzichtloos. Ze komen dan op de ‘plaas’ te wonen en zullen hun leven lang in de boomgaard werken. Het complete is dat ze dan bij hun familie wonen waar ze horen. Tja..

Van de natuur en cultuur van Zuid-Afrika heb ik ook weer genoten. Vorige week ben ik samen met Rieneke naar Hermanus geweest om walvissen te spotten – helaas voor ons hebben we ze niet gezien. Onderweg hebben we in Betty’s Bay wel pinguïns (jaja, in Zuid-Afrika) gespot en op het prachtige strand van Hawston een heuse pofadder gezien. We zaten toen niet meer heel relaxed onze broodjes op te eten in te duinen, kan ik vertellen. Toen ik hier informatie opzocht op internet, bleek het een zeer giftige slang te zijn, die dodelijk kan zijn. Oppassen dus! Deze week heb ik mijn vrije dag doorgebracht in Stellenbosch, wat een geweldig leuk plaatsje is dat. In de oude huizen in Kaaps-Hollandse stijl aan de Dorpsstraat zie duidelijk de Nederlandse accenten. Ook Oom Samie se winkel hebben we bezocht, een winkel die zo’n 200 jaar is opgericht en niks veranderd is. Je vindt daar nog de kruiden in zakken en de snoep in potten. Ook antieke gebruiksvoorwerpen en een hele rits aan oude spullen kan je daar krijgen. Leuk om in te neuzen! De lunch bij De Oude Bank Bakkery was heerlijk. We hebben daar allerlei vers gebakken soorten brood geproefd met boter, pesto, olie, jam, kaas, vlees.

Gods Werk in Goeie Hoop staat niet stil, dat hebben we hier de afgelopen weken gemerkt. Met elkaar hebben we veel gebeden om hulp van anderen; vooral blijvende hulp vanuit Zuid-Afrika. Huiswerkhulp van de buurvrouw, kunstlessen vanuit de kerk, organiseren van een kerstfeest voor de kids door een vriendin van de buurvrouw, hulp vanuit de kerk waar wij elke zondagavond heengaan. Ook zijn we benaderd door een Zuid-Afrikaanse stichting die kindertehuizen in de omgeving steunt op welke manier dan ook. Dankbaarheid! Er blijven wel gebedspunten: Goeie Hoop kijkt al een poos uit naar vaste social worker om de kids te begeleiden. Het salaris hiervoor is alleen niet te betalen – dit moet een blijvende geldstroom zijn. Ook is Goeie Hoop bezig met de registratie als kindertehuis. Hier werkt de regering niet aan mee. Alle registraties van kindertehuizen in de Westkaap zijn ingetrokken. Bij elke aanvraag weet het Department wel wat, waardoor de registratie niet door kan gaan. Wanneer je als kindertehuis geregistreerd bent, heb je meer rechten: je kan kinderen wettig voor langere tijd houden en kan je geld ontvangen van de Zuid-Afrikaanse regering. De regering is wat dat betreft corrupt en onvoorspelbaar. Bidden jullie mee hiervoor?

Dat was het weer voor nu. Allemaal de hartelijke groeten weer vanuit Zuid-Afrika, ik ga in de zon genieten :)

Willemijn
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa

• 22 November 2013 - 16:55

Petra:

Stuur maar wat zonnestralen richting Nederland:)
    Dag lieverd xx

• 22 November 2013 - 19:52

Gerrie:

Hoi Wilemijn.Wat een mooi verslag. Het is net of je de kinderen een beetje leert kennen. dan wil je alweer een hoe het verder met ze gaat. Volgens mij ben jij daar ik enkele maanden in een rol van full time "moeder" terecht gekomen. Ik vind jou foto's erg leuk. Morgen gaan we weer zuid afrikaans eten en zullen even aan je denken. Goed weekend en de groeten van ons.

• 22 November 2013 - 21:04

Cas:

Chickie!
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat... wat een geweldige tijd heb je daar en wat maak je ontzettend veel mee.
    Heel veel strkte en plezier toegewenst!

Hele dikke hug van mij

• 23 November 2013 - 22:23

Reina:

Dag Willemijn
    Wat maak jij veel mee heel bijzonder.